Intervju med Erik Lif- Sjöcrona!

Erik Lif- Sjöcrona är omvald ordförande för Ekerömoderaterna. Här kommer en intervju för att lära känna Erik lite bättre.

Hej Erik, omvald ordförande för Ekerömoderaterna!

Varför blev du medlem i Moderaterna?

Jag har borgerliga värderingar och tyckte att Moderaterna i stora delar har förmågan att föra en politik som utvecklar samhället åt rätt håll. Jag och min familj bor på Ekerö för att det är en vacker, trygg och välskött kommun, något som Ekerömoderaterna bidragit till under en lång tids styre. Det finns en förhållandevis god politisk kompetens lokalt, något som tar tid att bygga upp då nästan alla som är politiskt aktiva i en kommun gör det på sin fritid. Men före själva det politiska hantverket är förnuft, hjärta och en bred lokal förankring förutsättningar för ett gott styre. Allt detta finns också hos Moderaterna i Ekerö.

Hur fungerar rollen som ordförande för föreningen?

Det är mycket att göra men också väldigt stimulerande. Jag tycker om kontakter med människor och det får man rikligt av som ordförande. Jag lär mig saker varje dag då de allra flesta, både av våra egna medlemmar och andra jag kommer i kontakt med genom politiken, är kloka personer som vill Ekerö väl – om än från olika utgångspunkter och med olika medel ibland. Det finns mycket vilja till utveckling i Ekerömoderaterna, det gör det roligt och förpliktigande att sträva efter att den energin tas till vara på bästa sätt.

Vad är din favoritplats i Ekerö kommun?

Jag säger Ekebyhovsdalen så kan jag med lite god vilja få med flera platser. Jag är väldigt glad och tacksam för det friluftsområde som Jungfrusundsåsen utgör. Skidåkning är en av mina favoritaktiviteter och jag uppskattar det fantastiska arbete som Ekebyhovsbackens personal gör så att man kan åka där varje år. Jag är också svag för Ekebyhovs slott och dess sköna omgivningar året runt. Men om några år är kanske min favoritplats en annan – våra öar har så mycket att ge för den som ser efter.

Vad kommer styrelsen fokusera på under detta verksamhetsår?

Förra året handlade mycket om att utveckla nya kommunikationskanaler, framför allt internt. Vi arbetade också mycket med utveckling av vår politik med sikte på valet, med utgångspunkt i en bred förankring bland våra medlemmar. I år är vi som är politiskt aktiva sedan länge i full färd med att planera valarbetet till 2022. Vi fortsätter med aktiv medlemsvärvning för att få in fler kloka människor som vill bidra till Ekerömoderaternas och kommunens utveckling. Vi ska också allt mer öppna upp våra kontaktytor utåt till medborgare, företag, föreningar och andra och lyssna på vilka behov och önskemål om kommunens utveckling som finns. Visst har vi i Ekerömoderaterna många egna idéer, men vi tror att vår politik bara kan bli bättre om vi är lyhörda. Just nu får våra omvärldskontakter fortsätta ske digitalt i första hand, men vi längtar till att vi kan träffa människor på våra torg, genom dörrknackning och i andra möten.