Premiär för kommunens första laddstationer

Den 23 mars började installationen av två stycken laddare vid infartsparkeringen vid kommunhuset vilket gör att fyra bilar kan laddas samtidigt. Den 4 apil invegs laddstationerna vi Tappströms infartsparkering. Ekerö kommun samarbetar med Fortum Charge & Drive vilket betyder att laddstationerna blir en del av ett nätverk med mer än 600 snabbladdare och 1800 vanliga laddare.

– Genom att samarbeta med Fortum Charge & Drive så kan vi erbjuda våra invånare marknadens mest flexibla laddlösningar för el och laddhybrider. Det ger nya förutsättningar för människor som bor och verkar på Ekerö, de får tillgång till ett enkelt och smidigt system, säger Adam Reuterskiöld (M) Kommunstyrelsens ordförande, Ekerö kommun.

Under 2017 ökade antalet nyregistrerade el- och hybridbilar och slog rekord i Sverige och totalt har vi nu i runda tal 45 000 personbilar som tankar el i landet. Under 2018 beräknas 34 000 laddbara bilar säljas. Bara på Ekerö finns det 175 registrerade el och laddhybrider av 26 000 invånare.

– Vi ser en stark ökning av elbilar och med det kommer även behovet av att kunna ladda sin elbil på ett enkelt och smidigt sätt. Vi är otroligt glad och stolta över att få samarbeta med Ekerö kommun säger Tobias Henmark, Sverigechef Fortum Charge & Drive.

Kommunen sätter upp laddarna vid infartsparkeringen vid kommunhuset. Det blir en snabbladdare och en destinationsladdare. Totalt kommer fyra stycken bilar kunna ladda samtidigt: 1 snabbladdning 50 kW och 3 stycken AC 22 kW.